Kwallef van Vliek
 
 

Verslag 25 juni

Aanwezig zijn Emiel, Dan, Benjamin, Coco, Dewi en Lukas. De ploeg van vorige week is er nu ook bij, want vorige week ging het werk niet door vanwege de regen.
Verslagje van Dewi: We zijn begonnen met een verkenning van de Kwallef. Wat is alles gegroeid. En bij die rondwandeling hebben we ook van alles kunnen proeven: tuinbonen, maar ook ‘wiemelen’( rode bessen ), frambozen en blauwe bessen. Daarna hebben we met Jo de aardappelen gerooid op het schoolperceel. Die zijn daarna verdeeld en mogen we in een bakje meenemen. Dewi neemt ook spinazie mee voor haar moeder en die komt ook van het schoolperceel. Vraag: hoe moet je spinazie bereiden? Ook is daar nog onkruid uitgehaald. In de serre zijn nog aubergine-plantjes in aparte potjes gedaan samen met Raymond. Op de foto staan we met onze aardappelen.









Verslag 21 mei

Te gast zijn Sidd, Sem, Noah en Quinn en hun vorige werkmiddag was 19 maart. Sidd schrijft een kort verslag. Het is vanmiddag droog en gelukkig geen regen. We hebben 2 groepjes gemaakt: Sidd en Noah en Quinn met Sem. Eerst kijken we op het schoolperceel hoe alles gegroeid is. Er is vorige week een veulen geboren en daar gaan we ook naar kijken. Het veulen drinkt bij zijn moeder. De merrie heeft geen interesse in ons, wil geen gras en let vooral op haar veulen. De heg is gesnoeid en we gaan het snoeisel opruimen. Dat gaat in de kruiwagen en die gaat naar de composthoop. Alles moet netjes zijn voor komende zondag want dan komen veel mensen voor het openingsfeest. Ook gaan we nog onkruid wieden op het schoolperceel. En we doen tomatenplantjes in potjes voor groep 7. Als we terug gaan naar school nemen we die mee.










verslag 11 mei 

Fenna, Livig, Benjamin, Donai en Sofie.

Vandaag mooi weer om in de tuint e werken. 

Naar het paard en het veulen gaan kijken, wat is die kleine een lief beestje en hij gaat niet bij de moeder weg.

In de serre planten water gegeven en iedereen heeft een peterselieplantje meegekregen.

Op een perceel met een mevrouw onkruid verwijderd, een hele emmer vol op de composthoop gegooid.

Het mooiste was, we hebben coloradokevers in de aardappelperceel verwijderd, tussen de vingers dood geknepen,

we hadden wel handschoenen aan.

Mooie middag en veel geleerd. Doej, groetjes Fenna.








Verslag 7 mei

Aanwezig zijn Lenthe, Emma, Daan en Ben en zij zijn er voor de tweede keer. Het is de eerste werkmiddag na de meivakantie.

Emma schrijft over deze middag in de Kwallef:
We hadden eerst een rondleiding door de tuin en we konden zien hoe alles gegroeid was van wat we gedaan hadden op 16 maart: zo zijn de koolplanten flink gegroeid. Ben en Daan hebben daarna met Jo in het aardappelperceel gewerkt: ophogen met een speciale hak. En Lenthe en Emma hebben met Peter de grond losgemaakt en onkruid verwijderd bij de zonnebloemen tegen de moestuinmuur. Daarna hebben we met Raymond de tomatenplantjes rechtop in potjes gezet. Lenthe heeft de potjes eerst met grond gevuld. We moesten de handen goed wassen na het aanraken van de tomatenplanten. De potten met tomatenplantjes zijn door Raymond naar de school gebracht. Nog 2 dingen: er is gisteren een veulen geboren. We gaan kijken: prachtig. En Henk is boven zijn oog gestoken door een hommel. Er is een hommelnest in een vogelkastje in de Kwallef en hij was daar te dichtbij.































































Verslag 4 mei

Eindelijk mooi weer
Aanwezig Ties , Joseph, Emiel en Lizz.
We zijn naar het veulentje gaan kijken en dit was heel mooi.
De kwallef zag er nog mooi uit en verzorgd uit.
We hebben niet veel hoeven te doen omdat er heel hard gewerkt is voor de opening .
Twee van ons groepje was bij de opening .
We hebben allemaal een krop sla mee naar huis gekregen.
In de serre zijn we geweest en mooie bloemen gezien .
Ties is gevallen in de modderpoelen zit helemaal onder de modder en is met water afgespoten.













Verslag 23 april

Nadat vorige week dinsdag vanwege het slechte weer de werkzaamheden in de Kwallef niet door konden gaan, is er vanmiddag weer een nieuwe ‘ploeg’: Coco. Dewi, Lucas en Jaden.
Hier volgen enige aantekeningen van Dewi:
We hebben een nieuw huisdier! En dat ligt lekker te slapen in een hoekje onder de bank bij het ‘sjop’. In het sjop zijn alle materialen om mee te werken in de tuin. Ra, ra wat is het?? Vanmiddag hebben we eerst radijsjes geproefd. Die waren door ons gezaaid toen we de eerste keer in de Kwallef kamen werken. Daarna hebben we boontjes geplant. Dewi: is dit wel ‘planten’? Jullie hebben de boontjes in een gleufje in de grond gestopt: zie foto. Jade en Lucas hebben prei geplant ( ‘poor’). Mee naar huis kregen we een zonnebloemplant en een snoeptomaatje.





Verslag 9 april

Vanmiddag komt het laatste groepje van groep 6: Danai, Fenna en Sofie, Benjamin en Ties. Om te beginnen een verkenning van de Kwallef: wat zien we allemaal? Ook proeven we bieslook en ruiken aan roosmarijn. Daarna wordt er onkruid verwijderd en het schoolperceel waar de aardappelen moeten komen wordt voorbereid.
Terwijl Fenna in de serre werkt, gaan Danai en Sofie zonnebloemen planten langs de moestuinmuur en achter de aardbeienplanten. Deze zonnebloemen zijn door de eerste groep op 5 maart in de serre gezaaid. Nu gaan de plantjes in de volle grond en ze krijgen natuurlijk ook water. Benjamin en Ties ‘pooten’ de aardappelen. De soort heet Annabel. Daarna gaan zij ook nog even in de serre werken.


Verslag 2 april

Vanmiddag komt een reporter van L1 om video-opnamen te maken over het ‘greun leesplenkske’ en de Kwallef. Jo heeft Lizz, Livia, Emiel en Joseph voor deze middag opgehaald. Ook meester Pierre de Rooij, oud-hoofd van basisschool Triangel is erbij betrokken. Hij is immers de maker van dit ‘leesplenkske’. Er wordt gewerkt op het schoolperceel, in de serre en de leerlingen worden geïnterviewd. Over ons mooie dialect en woorden als ‘aomzeik’. ‘pisbloom’ en ‘pepelkes’ en over het werk in de Kwallef. Het resultaat mag er zijn: zie de video-opname op www.L1.nl . Het weer is intussen zo slecht dat het geplande werk op het schoolperceel: aardappelen poten, een week wordt uitgesteld. Wat een geweldige middag voor deze leerlingen!
Opgetekend door Peter Ummels.

Verslag 26 maart

Er is een studiedag voor de leraren van basisschool Triangel en dus heeft Juf Lia voor vanmiddag de leerlingen afgemeld. 

Toch verschijnen er drie enthousiaste jongelui van groep 6: Ben, Noah en Sidd. Echte vrijwilligers dus ....

Eerst gaan we onkruid verwijderen. Dan maken we een "tipi" (tent van stokken) en als die staat leggen we rond elke stok vier stokbonen. Deze bonen klimmen omhoog rondom de stokken en er komen mooie bloemen aan. Daarna hebben we ook nog in de serre gewerkt. We hebben daar ook water gegeven. Ook zijn we nog naar de pony's gaan kijken. Er staan ook twee 

ezels en er is een paard. Die hebben we allemaal gras gegeven. We mogen de stokbonen op het perceel van Fred in de grond stoppen en ook nog ander werk doen. Ook krijgen we nog palmkoolplantjes in potjes mee en we gaan pas tegen 

4 uur naar huis.




















Verslag 19 maart

Vandaag het enige jongensgroepje met Sidd, Quinn, Sem en Noah. Een kort verslag van Sidd:
Het is vandaag heel lekker weer. Sidd en Sem hebben in een groepje gezeten en Noah en Quinn hebben ook in een groepje gezeten. Sidd en Sem werken eerst met Raymond in de serre.  Ze hebben grond in bakjes gedaan en peterselie gezaaid. Sidd heeft ook gesproeid om de zonnebloemen water te geven. Intussen hebben Quinn en Noah slaplantjes geplant en ook hebben zij nog gezaaid: een rij zomerwortelen. Dan wordt er gewisseld: Sidd en Sem nu aan het werk op het schoolperceel en Quinn en Noah in de serre. De grond wordt omgedraaid met de woelvork en die is zwaar.. Sidd en Sem zaaien ook nog spinazie.
Als ze terug naar school gaan neemt Sidd nog prei (in het dialect ‘poor’ of ‘spoor’) mee. Die stond nog op het schoolperceel en is de lievelingsgroente van Sidd.



Verslag 12 maart

Gelukkig hebben Emma, Daan, Ben en Lenthe laarzen aan, want dit schrijft Emma:
‘De dag ervoor had het heel veel geregend: 30 mm. Eerst kregen we vragen over de koolplanten: Ook over het koolwitje en dat is een vlinder. Ik heb met Lenthe in de serre gewerkt. Daar hebben we zonnebloemen gezaaid. De jongens ( Ben en Daan ) hebben koolplanten geplant: rode kool, witte kool en spitskool’ / Emma
Nog een vraag van Ben: ‘Hoe oud moet je zijn om hier vrijwilliger te kunnen worden?’
Vragen over koolplanten: 1) Waar komen de koolplantjes vandaan? (gekocht bij de Boerenbond), 2) Kun je kool rauw eten?, 3) Hoe maakt men zuurkool? En 4) Wat is een koolwitje?




   

Verslag 5 maart

Jo gaat Coco, Jaden, Dewi en Lucas van groep 6 ophalen op school voor de eerste werkmiddag in de Kwallef. Daar wordt eerst de tuin verkend. De nieuwe boomgaard en het mooie kunstwerk daarin.


De tuin moet nog tot leven komen, maar er zijn al verschillende kruiden te ontdekken: rozemarijn, salie en bieslook. Elk met een bijzondere geur en bieslook kan ook geproefd worden. Daarna gaan Jaden en Lucas buiten werken op het schoolperceel en Coco en Dewi in de serre onder leiding van Raymond.
Op het schoolperceel wordt eerst onkruid weg gehaald en daarna wordt de grond los gemaakt met de woelvork. Jo helpt hierbij want de woelvork is best zwaar. De grond wordt daarna goed verdeeld en fijn gemaakt en dan kan er voor het eerst dit jaar gezaaid worden. Er gaan 3 rijtjes peulvruchten in de grond: tuinbonen, peulen en doperwten. Afstand tussen de tuinbonen 10 cm, peulen en erwten 5 cm. Daarna wordt er ook nog een rij radijsjes gezaaid. Dat zijn kleine korreltjes.


Dewi en Coco hebben eerst grond in kleine zaaibakjes gedaan en daarna zijn er tomatenzaadjes [ trostomaten ] in gedaan. In de serre is het al heerlijk warm.